TAJUK 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

1.0 Pendahuluan
Pembelajaran bermaksud suatu proses yang merangkumi beberapa peringkat mengikut turutan, bermula dari penerimaan rangsangan melalui organ deria, diikuti pembentukan konsep dalam fikiran dan diakhiri dengan perubahan tingkah laku. Pembelajaran juga merupakan proses memperolehi ilmu pengetahuan atau kemahiran. Pembelajaran yang melalui tindak balas akan menghasilkan perubahan tingkah laku seseorang yang berkenaan. Perubahan tingkah laku dihasilkan daripada pengalaman atau latihan dan bukan disebabkan oleh proses pertumbuhan semula jadi atau disebabkan oleh pengaruh dadah. Pembelajaran yang bermakna merangkumi proses kognitif yang mementingkan pengalaman sedia da, kefahaman, motif dan inisiatif belajar.

2.0 Isi penting




3.0 Rumusan
Peranan dan tugas guru semakin mencabar.
Aspek pengurusan yang menyeluruh terhadap pelajar.
Masyarakat (ibubapa) turut memainkan peranan penting dalam melihat proses  perkembangan pembelajaran anak-anak disekolah.




Rujukan

Comments

Popular posts from this blog

TAJUK 1: SOSIOLOGI DAN PENDIDIKAN

TAJUK 8: STRATEGI PENGURUSAN BILIK DARJAH

PENGENALAN PENGURUSAN PEMBELAJARAN