TAJUK 1: SOSIOLOGI DAN PENDIDIKAN

1.0 Pendahuluan
 Sosiologi adalah satu cabang bidang sains kemasyarakatan. Manakala, sosiologi pendidikan ialah sains sosial yang menggunakan ilmu sosiologi untuk mengkaji bidang pendidikan dalam sesebuah masyarakat dalam erti kata lain sosiologi pendidikan melihat kepada pendidikan dari perspektif sosiologi. Menurut Nasution (1995: 1) sosiologi pendidikan tidak mudah. Para ahli pendidikan dan ahli sosiologi telah berusaha untuk memberikan definisi sosiologi pendidikan namun definisi ini banyak tidak dipakai oleh orang lapangan disebabkan oleh, sukarnya membatasi bidang pengajaran di antara bidang pendidikan dan bidang sosiologi.
“Menurut Damsar (2011:9) yang mengatakan bahawa konsep sosiologi pendidikan mempelajari hubungan antara masyarakat, yang di dalamnya terjadi interaksi sosial, dengan pendidikan. Dalam hubungan dapat dilihat bagaimana masyarakat memengaruhi pendidikan”.
Proses mempelajari peranan, status dan nilai yang perlu ada pada seseorang dalam institusi sosial serta merupakan satu proses pembelajaran yang berterusan bermula dari pemindahan normal nilai dalam keluarga atau budaya.

2.0 Isi penting
Berdasarkan bab ini terdapat tiga isi penting yang perlu diberikan fokus, antaranya ialah berkaitan dengan gaya pembelajaran yang utama. Pertamanya bertujuan sosiologi pendidikan ini adalah menganalisis proses sosiolisasi.
“Ahli sosiolisasi beranggapan seluruh proses sosiolisasi kanak-kanak merupakan pusat pemerhatian bidang pembelajarannya. Mereka mengutamakan proses bagaimana kumpulan sosial mempengaruhi kelakuan individu. Francis Brown antara yang mengemukakan pendapat “sosiologi pendidikan memperhatikan pengaruh keseluruhan lingkungan budaya sebagai tempat dan cara individu memperoleh dan mengorganisasi pengalamannya”. Sosiologi pendidikan adalah cara mengendalikan proses pendidikan untuk memperoleh perkembangan keperibadian individu yang lebih baik”.
Jenis sosialisasi terbahagi kepada 3 pertama permulaan berlakunya dalam keluarga dan memainkan peranan penting dalam perkembangan masa depan seseorang. Pada peringkat ini, kanak-kanak belajar daripada keluarga atau orang dewasa bagi membina konsep diri, personaliti, kemahiran motor dan pengakulan serta kemahiran bahasa.  Seterusnya, sekunder (sosiologi penyertaan) merupakan satu proses sosiolisasi rangsangan di luar lengkunagan premier (keluarga) serta proses bagaimana budaya dipindahkan kepada individu melalui agen sosialiasi seperti rakan sebaya, guru, media massa, bahan sosial dan ras. Individu akan memilih peranan sendiri yang dirasakan sesuai untuk dirinya. Selanjutnya, sosiolisasi semula (resosialisasi) merupakan proses seseorang menukar atau mengalihkan konsep diri dan cara hidup sedia ada. Hal ini boleh berlaku dalam situasi perubahan suasana, citarasa sama ada dalam mesyuarat, sekolah dan bilik darjah.
Faktor yang melengkapkan sosialisasi ini temasuklah keluarga, agama, pendidikan, ekonomi dan kerajaan iaitu suasana persekitaran politik.

3.0 Rumusan
Kesimpulannya, sosiologi & pendidikan merupakan sosiologi yang  melibatkan manusia dan sosial, oleh itu skop kajian adalah sangat meluas dan tiada hadnya, pendidikan dikelilingi dengan unsur kemanusiaan dan pendidik harus tahu peranan mereka dalam dunia sosial. Justeru, pendidik perlu tahu tentang sosiologi kerana mereka  berkhidmat di dunia pendidikan yang dikelilingi masyarakat. Selain itu, masyarakat  sangat berkait rapat dengan sosiologi. Oleh yang demikian pendidikan dan sosiologi adalah suatu perkara yang sangat berkaitan antara satu dengan lain malah fenomena-fenomena yang berlaku dalam dunia pendidikan (termasuk sekolah) perlu dianalisis dalam perspektif sosiologi.

 Rujukan
Nasution, Ma. (1995). Sosiologi Pendidikan Edisi ke-2. Jakarta. Bumi Aksara.

Comments

Popular posts from this blog

PENGENALAN PENGURUSAN PEMBELAJARAN

TAJUK 8: STRATEGI PENGURUSAN BILIK DARJAH